5 TIPS MEMBINA BRANDING DIRI
Ramai peniaga terutamanya agen mmerasakan membina brand tak
perlu sebab branding produk dah kuat. Contohnya brand Tupperware dah kukuh.
Sehingga mereka terlepas pandang yang mana zaman sekarang dah berubah, pembeli
dan bakal prospek agen mahu mendaftar keahlian dengan leader yang benar benar
mampu relevan dan mempunyai ketrampilan yang bagus dipasaran. Oleh itu untuk
kekal dalam pasaran, kita perlu mempunyai brand yang orang kenal. Bila sebut pasal
Tupperware, prospek akan terbayang bayang muka kita dan keunikkan yang prospek
suka.
Customer beli dengan kita adakalanya bukan sebab harga yang
mereka setuju. Namun kini, customer membeli atas faktor emosi. Mereka mahu rasa
selesa dan mahu berkongsi rezeki dengan kita. Kepuasan membeli juga adalah
faktor prospek repeat order. Bayangkan, dengan layanan ucapan “terima kasih dan
beli lagi” mampu menambat hati pembeli untuk menjadi pembeli setia.
Sebab itu brand sangat penting, Apabila sebut sahaja brand
product orang kenal kita, kita hanya mahu target market atau bakal pembeli kita
sahaja yang kenal. Tak perlu 1 Malaysia kenal. Kita tak setamak menagih
populariti untuk dikenali 1 Malaysia. Kita mahu target sasaran kita sahaja.
Namun, membina brand memerlukan kos dan action yang tinggi
dan konsisten. Nak masuk TV lah, buat billboard lagi, upah influencerlah dan
macam macam lagi kita nak menumpang teduh kepada platform orang lain
sehinggakan kita terlupa yang kita sendiri kini boleh membina branding diri sendiri.
Pakcik sendiri tak pernah membayar orang lain, pakcik buat sahaja apa sahaja
content tanpa ada perkataan “tapi” dan “nanti”. Apa yang terlintas di depan
pakcik terus buat. Biar semua orang kenal dan paling mustahak. Pakcik akan
selalu buat port mortem untuk melihat keberkesanan content yang dihasilkan.
Apakah elok untuk diduplikasi atas stop buat content itu sebab tak berapa nak
mantap.
Oleh sebab itu, pakcik cadangkan bebarapa TIPS untuk anda
mulakan membina brand anda sendiri dengan content.
Ini adalah pengalaman pakcik sendiri dan pakcik share. Mana
yang boleh follow, silakan
1-
Melihat apa kemampuan diri yang kita ada.
-
Sekiranya
kita boleh memasak, buatlah content berkaitan dengan memasak. Tak perlu tunggu
jadi chef baru nak buat content. Buat yang kita tahu sambil sambil tu belajar
teroka content orang lain yang sama jenis dan duplikasi sahaja. Kenalpasti
masalah dan kemahuan penonton / viewers kita supaya mereka akan boleh share dan
merebak orang kenal kita. Sambil kita masak tu, gunakan produk Tupperware daan
sebut selit selit secara tak langsung orang tahu kita berniaga Tupperware.
2-
Penggunaan kreativiti dalam penghasilkan content.
-
Membangunkan
content bukan hanya ayat dan gambar. Orang zaman kini mahu melihat reaksi dan
cara kita membuat penerangan. Rasa selesa terhadap apa yang kita sampaikan akan
menyebabkan viewers akan jatuh cinta dan rasa kita adalah bahan rujukan untuk
melihat apa informasi yang terbaru. Bila mereka start ketagih content kita,
maka kita akan dikenali dengan cepat.
3-
Kumpulkan mereka disuatu tempat khas
-
Menghimpunkan
prospek adalah rahsia untuk kekalkan hubungan dengan prospek seperti di wasap
group dan telegram untuk saluran more info. Ini akan menyebabkan prospek akan
lebih kenal dan keep in touch dengan kita. Peminat Tupperware akaan rasa
dahagakan tips dan content dari kita.
4-
Rayuaan Like, Comment & Share.
-
Sebagai
menyebarkan content branding kita untuk dikenali dengan lebih meluas, rayuan
untuk meminta viewers LCS (Like Comment & Share) content kita adalah rahsia
untuk kita dikenali. Sebagai content creator, kita perlu ada satu sifat mesra
dan secara automatik, viewers akan bantu kita secara tanpa sedar dan support
content kita. LCS adalah percuma dan mereka adalah agen untuk kita
dipromosikan. Jadi, apalah salahnya jika kita selalu manis mulut untuk
berterima kasih kepada mereka yang membantu kita. Elaklah menjadi sombong dan
ego untuk merayu. Ia tak merugikan kita pun, malah menjadikan kita lebih qudus
dalam menguasai audien.
5-
Konsisten dalam membuat content.
-
Mengikut
pengalaman pakcik, konsisten dalam melakukan content adalah kunci kejayaan
membina brand. Orang akan lihat dan terus lihat. Bila mereka “lagi lagi dia
keluar”, bermakna kita semakin berjaya membina brand. Pakcik pada mulanya
memang rasa janggal nak asyik buat dan main redah je, bila kita keep buat dan
bank google banyak dengan content kita, kebarangkalian untuk content kita hidup
di platform seperti google adalah amat cerah. Jadi, itulah sebab kita jangan
menunggu menjadi Pro untuk buat content. Buat sahaja. Dan post mortem tentang
keberkesanannya.
Untuk belajar lebih details & lanjut, pakcik harap anda boleh
masuk channel Telegram pakcik untuk lebih banyak Tips. Jom click disini à channel telegram pakcik à
https://t.me/+SmoTbDTT6ylRtrpb
No comments:
Post a Comment