IKLAN

IKLAN TEXT

sudikan click untuk kekayaan saya

Team Power

Team Power
Team Power Tupperware
TUPPERWARE TEAM POWER

Jom sertai TEAM POWER untuk JANA PENDAPATAN dengan Business Tupperware. Buat Duit Tanpa Modal. Salah satu cara Bisnes Internet Paling Mudah Saya sedia membantu from zero to hero !! Call & Whats app 012-3993947 (Syamputra Razali) FB : Syamputra Razali Pakcik Tupperware Tupperware Malaysia; Syamputra Razali Tupperware; 2024; Nano Nature Water Filtration System; Tupperware Malaysia Katalog; Tupperware Catalogue;Tupperware Malaysia; Tupperware Katalog 2024

Saturday, May 26, 2018

Gaji dah Masuk Tapi dah abis. acaner

Inilah senario sekarang
.
Suami dapat gaji bersih RM3,000.00 terus buat internet banking bayar:
- Bil air RN30.00.
- Duit rumah RM700.00.
- Duit kereta RM700.00.
- Bil telefon suami dan isteri RM200.00.
- Bil elektrik RM170.00.
- Ansuran motor kapcai RM150.00.
- Yuran Tuisyen anak RM150.00.
- Tukar RN150.00 duit pecah seringgit-seringgit untuk belanja sekolah anak anak untuk sebulan.
Jumlah Keseluruhan Habis dibelanjakan RM2,250.00.

Lalu berbekalkan duit baki gaji RM750.00 balik ke rumah jemput isteri dari tempat kerja, terus disambut dengan isteri satu soalan,
'Hari ni hari gaji abang kan? Jom pergi beli barang dapur. Banyak dah habis sambil bawak bebudak makan luarlah mlm nie! Sebab I tak laratlah nak masak hari nie.. Lagipun, bebudak pun esok hari sabtu cutikan?'.

Suami mengangguk lemah terpaksa setuju demi anak dan isteri.

Sampai di rumah disambut pulak dgn anak yang bongsu..
'Ayah.. Cikgu adik cakap ari Isnin, Cikgu nak RM20.00 untuk beli baju sukan yang baru.."

Isteri spontan menyampuk..
'Mintak kat ayah.. Ayah baru dapat gaji..'

Sambil itu, anak yang sulung pula mencelah..
'Ayah.. Kakak pun nak duit RM30.00 hari isnin nie.. Untuk beli Buku Rujukan.. Dah dekat nak periksa nie..'

Si suami terus mengeluarkan RM50.00 untuk anak bongsu dan anak sulong. Tinggal baki gaji RM700.00 (Baru hari pertama terima gaji tu..!!!).

Kemudian, selepas maghrib berangkatlah anak beranak ke kedai untuk makan dan berbelanja barang dapur. Sebelum itu suami singgah isi minyak kereta RM50.00 (Baki gaji RM650.00) langsung ke kedai makan dan makanlah anak beranak tersebut dgn bil makan berjumlah RM50.00 (Baki gaji RM600.00).

Setelah itu langsung pergi berbelanja barang dapur dengan jumlah RM250.00 (Baki gaji RM350.00) untuk beli barang kering dan RM50.00 (Baki gaji RM300.00) untuk beli barang basah.

Setelah semuanya selesai, pulanglah keluarga tersebut ke rumah dengan suami hanya tinggal gaji yang baru dapat pagi tadi sebanyak RM300.00 sahaja.

Maka tidurlah si suami dengan mata yang terkebil-kebil mengenangkan baki duit (Yang tinggal baki hanya RM300.00 dari jumlah gaji bersih RM3,000.00) dalam beberapa jam sahaja dapat gaji tadi.

Esoknya, pagi Sabtu, isteri suruh si suami belikan roti canai untuk sarapan pagi. Suami pun pergilah beli dengan modal RM5.00 dan surat khabar RM1.50 (Baki gaji RM293.50).

Manakala menjelang petang, si isteri dan anak-anak ajak suami jalan-jalan di Pasar Malam Jalan TAR sempena Malam Minggu. Si suami ikutkan jugak dalam keadaan dilema bagi menjaga hati isteri dan anak-anak. Terpaksa tambahkan lagi minyak kereta sebanyak Rm30.00 (Baki gaji RM263.50).

Sesampai di Jalan TAR, si isteri berkenan dengan Tudung Bawal berharga RM15.00 mintak dibelikan. Suami pun keluarkan duit bayar (Baki gaji RM248.50) .

Kemudian bila ke depan sedikit, bahagian pakaian kanak-kanak pula nampak baju tidur anak-anak yang berharga RM15.00 sehelai. isteripun selamba berkata..
'Bang.. Baju tidur bebudak ni pun dah lusuh. Belikan diaorang yang baru nie. Murah jer.. RM15 hengget..'

Suami pun keluarkan lagi RM30.00 untuk baju tidur anak-anak (Baki gajiRM218.50).

Lalu terus pulang ke kereta untuk balik kerumah bersama-sama. Tetapi dalam perjalanan nak pulang, anak-anak merengek dahaga dan lapar, mintak singgah di kedai makan untuk makan malam. Sang ayah kesiankan degan rengekan anak pun singgah lah di Kedai Makan Tomyam dan makan dengan membayar RM30.00 lagi. Jumlah keseluruhan baki yg tinggal selepas 48 jam dapat gaji ialah RM218.50.

Esok hari Ahad. Isteri suruh pergi kedai pagi-pagi untuk belikan santan dan sedikit ikan bilis untuk masak nasi lemak sebagai sarapan pagi. Suami bermodalkan lagi RM7.00 dan RM1.50 untuk suratkhabar. Tinggallah duit gaji genap RM210.00.

Malamnya pulak, beri pada isteri Rm150.00 untuk belanja makan dia di pejabat atas dasar nafkah kepada isteri tercinta!!!

Maka bermulalah pagi hari Isnin si suami dengan berbekalkan modal baki gaji hari jumaat kelmarin sebanyak RM60.00 untuk isi minyak motor dan makan di pejabat, serta menghitung hari lagi untuk ke 25 hb/26 hb yang akan datang samada sampai atau tidak??

Selang seminggu selepas itu, pada hujung minggu isteri ajak balik kampung melawat ibu ayah dia di kampung. Suami katakan dengan muka sedih...
'... Tidak ada modal. Tinggal baki gaji RM60 Hengget je nak buat modal hidup sampai hujung bulan nie...'

Lalu isteri menjawab dgn sinis..
'.. Kalau ajak balik kampung saya je, tak de duit.. Kalau ajak balik kampung saya je, Abang kata tak de duit.. Mana pergi duit gaji abang selama nie? Tak kan lah baru seminggu gaji tinggal baki 60 hengget? Sudah tak berduit.. Abang ada simpan pompuan lain ke..?"

Terpinga-pinga suami.. Confused..!! Blurred..!! Nak dijawab, jadi perang.. Nak diceritakan yang sebenar nanti, disalahkan balik, kata kita mengungkit hanya sebabkan belanjakan tudung RM15.00 tu...

Begitulah realiti kehidupan seorang suami yang penyabar demi melaksanakan amanah dan tanggungjawab.

p/s: Kepada yang masih bujang, sudah bersediakah anda untuk menghadapi situasi sebegini?

** Masa Depan Itu Dibeli Oleh Masa Sekarang.

Berubah lah sekarang !!

Jual Tupperware Ker? Mampu ker tanggung Anak Bini?
.
Dah lali orangg bertanya benda yang sama setiap kali mereka tanya abam dengan bisnes jual plastik berjenama Tupperware. Tambah lagi lebih memedihkan.. orang buat ulasan “Berapa sen sangat untung jual sebijik botol air Tupperware ini..” - Semua ini adalah kata kata orang yang hanya nampak duit yang masuk secara luaran sahaja. mereka nampak short term..  mereka tak tahu yang saya dapat setiap bulan..
.
Minggu lepas saya ada makan kat kedai nasik lemak kak mah yang sedap di Taman Medan. Saya pakai baju korporat mara yang terang terang besar logo mara. ada plak sorang pakcik tu datang ala ala tunjuk logo tu ngan telunjuk dia.. pada awalnya.. saya ingat dia nak salam saya.. ala ala teragak agak saya nak hulur tangan. last last saya hulur dan dia jabat ala ala nak tak nak sebab tak genggam pun. mungkin tengok saya nie makan situ dan nampak macam serabai gituew.. so, dia pun start bercerita.. “ i was in MARA since 1960s and already retier 1997”- wahhh sepiking london gituew. kuat lah plak. org sebelah saya menjing jugak pakcik nie. mungkin dia somebody kat sini kot. dianpun duduk depan saya dan order teh halia.. saya pun terus menyuap nasi lemak yang sedap tu..
.
“skrg siapa ketua pengarah MARA ?” tanya dia seolah olah dia macam somebody gituew kat mara. kecut plak dengar.. saya jawab “azhar manap”.. dia pun dengar dan macam berkerut.. “ohh.. “ dia jawab tu je.. dan saya sambung “skrg dah dapat datuk” dan saya tanya. “tuan dulu dengan siapa ketua pengarah..?? - saja nak memulakan bual bicara.. lalu dia pun pok pek pok pel dengan dengan perkataan yang kuar dari mulot dia tak tahu dan tak faham sangat. mungkin dah berusia.. pastu dia pun masuk bab.. family dia tanpa saya tanya.. “my son.. actually dulu belajar kat Utm and after that bla bla bla.. cerita pasal anak dia plak.. saya pun sambil menyuap dan melayan dia bercerita.. “bagusnya dia..” - itu je yang saya cakap berulang kali. dia pun naik shiekh bercerita.. yang anak dia disukai oleh syarikat luar negara dan gaji besar.. dan anak dia  dah kerja pjn ke obersea gitu dengan gaji 6-7 ribu sebulan.. dan dah lama anak dia kerja kat sana.. australian katanya..
.
sebab pakcik nie dah tahap gebang banyak sangat.. saya pun tanya satu soalan “ selalu lah dia balik.. wahh seronok gaji besar” dan terus dia balas “ 4 tahun sekali.. duit tambang MAHAL.. beribu nak balik Malaysia” .. dalam kepala jatuh kesian plak pakcik nie.. Anak gaji ribuan ringgit dan jumpa dia 4 tahun sekali.. macam mana nak tengok dia sakit ker.. demam ker.. anak tak depan mata. balik pun 4 tahun sekali.. tak rindu ke dia.. sanggup pulak anak dia kerja jauh jauh dan jarang balik dan hidup bahagia kat luar negara demi reseki ribuan ringgit. ayah dia boleh plak tengok anak dia 4 tahun sekali..
.
lalu.. saya pun dah selesai suap makanan dan nak ke pejabat sebab dah nak jam 8.00 pagi.. sebab salam beg ada name kad.. saje je la bagi kat dia.. sekeping.. pastu dia pun terus tanya sebelum saya beredar.. “ how much u get from this selling tupperware??”— dia memang ala ala  sepiking je tak abis.. saya pun jawab.. RMXXk sebulan.. riak kat muka dia ternyata berubah bila mana macam tak percaya.. saya cakap ini part time saya tapi saya sayangkan profesyen perguruan saya. “bisness part time jer tuan”..  saya pun salam  dia dan tinggalkan dia dengan satu persoalan.. Ditanah air sendiri boleh buat duit beribu riban.. dan boleh ziarah mak ayah selalu.. kenapa nak cari duit ditanah orang. hujan emas dinegeri orang.. hujan batu negeri sendiri.. saya sempat menoleh pakcik tu dan kebetulan saya ala ala terlepas cakap “kete tu company bagi PERCUMA” sebab dia tanya.. apa tu “honda civic car achiever” saya pun berlalu pergi dan muhasabah diri tentang walau macam mana besar pun gaji kita.. family dan kita perlu dekat dan jenguk lah mak ayah selalu kat umah dia (kampung) sebab tak ada harta yang bernilai selain mak ayah. bukan bagi duit dan harta dah lepas tanggungjawab tapi jengok mereka itu satu benda yang tak ternilai..
.
syukur saya bertahan dan bisness Tupperware ini dan berikan saya reseki walau tak bergelar jutawan namun, saya boleh membahagiakan mak ayah dan keluarga.. insyallah..
.
moral of the story.. - dont judge a book by its cover
.
Ini link nak masuk ahli dan ubah hidup secara perlahan.. ini bukan business masuk hari ini.. kaya esok.. perjalanan perlu ikut step by step baru kecapi nilai kemanisan kejayaan.. 

DAFTAR HARI INI
———————-
- Dah lama tengok orang lain niaga Tupperware.. macam ok je
- Dah lama teringin nak cari extra income tapi tak tahu nak niaga apa
- Dah lama nak belajar menjual secara ONline tapi tak buat buat.
.
INILAH MASANYA..
- Kami Team Power dah berpengalaman dalam selok belok niaga Online terutama niaga Tupperware..
- Kami juga adalah pasukan niaga yang PERTAMA menubuhkan Team yang berkongsi info dan strategi yang sama.. dan ia terbukti !!
.
Kami perlukan anda !!
MULAKAN SEKARANG !!
.
Daftar sebagai agen jualan Tupperware dan kecapi faedah dan keistimewaan yang hebat..
.
TANYA SAYA STEP SETERUSNYA
.
www.wasap.my/60123993947/Daftar+Ahli+Tupperware
.
www.wasap.my/60123993947/Daftar+Ahli+Tupperware
.
www.wasap.my/60123993947/Daftar+Ahli+Tupperware
.
boleh layari blog saya juga
www.tupperwareteampower.blogspot.com
www.tupperwareteampower.blogspot.com

Abam Cham
0123993937 #tupperwaremalaysia #tupperwaresale #tupperwareteampower #tupperwaremurah #tupperwaremurah #tupperwaremurahmalaysia #malaysia #lelongmurah #lelong #stokistupperware #tupperwareonline #tupperwareonlinemalaysia #tupperwaremalaysiasale














No comments:

Post a Comment

IKLAN TENGAH