3 TIPS MEMBUAT IKLAN DI FESBUK @ MEDIA SOSIAL
Assalam semua,
Pagi ini seperti yang pakcik janji pada diri sendiri, pakcik
akan luangkan masa untuk menulis hasil bacaan pakcik dan pakcik olah sendiri
mengikut perspektif pakcik yang menjual Tupperware.
Namun, siapa sahaja yang
membaca tulisan pakcik ini boleh gunakan kepada produk jualan anda dan
insyallah dipermudahkan.
Pagi ini seperti biasa, mengambil idea dan semangat dari
beberapa orang yang proven Berjaya dilaman social. Pakcik ambil masa 5-10 untuk
baca dan pakcik akan membasuh minda pakcik supaya lebih positif dan permulaan
hari ini menentikan pengakhiran hari pakcik.
Ohh ya, pakcik baru pulang dari Phuket,
Thailand untuk makan angina dan buat travelog serta buat sedikit pemerhatian
terhadap persekitaran tempat sana. Memang tempat yang dilanda tsunami yang
dasyat berlaku di Phuket dan memang menginsafkan. Namun, sejak 2004, pelancong datang
bagaikan satu pesta yang ada perayaan. Sana sini pelancong yang padat di Phuket
ini. Next misi ke Cambodia plak. Kali ini trip dari Tupperware. Trip yang
pakcik pergi ini 5 STAR dari HQ Tupperware dan
orang yang Berjaya pergi adalah orang yang Berjaya capai target. Insyallah,
pakcik akan bersama 5 orang DIRECTOR pakcik yang Berjaya untuk kesana.
Banyak plak bercerita. Tips nyer tak jugak cerita. Maklumla,
excited plak nak cerita tentang hal makan angina nie. Oklah. Pakcik share yer..
Untuk menghasilkan iklan yang ada UMMPP.. kita sendiri perlu
analisa keadaan audien kita dalam fesbuk yang mana lain orang lain friend nya. Pakcik
memang mempunyai 80% friend wanita berbanding lelaki dan yang komen diruangan
comment adalah hamper semua perempuan. Itu friend pakcik dan pakcik menulis
iklan yang menuju kepada sasaran pakcik.
Contoh kalua pagi ini pakcik nak tulis
kepada bakal customer pakcik yang pakcik list kan karektornya
1.
Pekerja kerajaan diputrajaya
2.
Isteri ada anak 2-4 orang
3.
Ada kereta
4.
Rumah kuarters
5.
Gaji RM2000-RM4000
Pakcik listkan dalam kepala atau kat kertas tentang karektor
orang yang pakcik nak buat iklan ini dan bagi pakcik cipta ayat iklan itu (copy
writing). inilah dia gambaran tentang prospek pakcik iaitu kita gelar "CUSTOMER AVATAR"
Bila iklan kita dah ada golongan sasar, pakcik percaya agak mudah nak
kenalpasti dan iklan itu akan menyentuh EMOSI orang yang membaca. Sampai orang
yang baca akan cakap “ehhh.. macam kena kat aku jer”.. sebab memang tujuan kita
untuk mereka. Walaupun bukan general, ia terkena dekat sasaran. Pakcik lebih
suka focus dalam iklan. Kalua pakcik nak cari orang menganggur pakcik khas
iklan itu, kalau pakcik nak cari orang pencen, ada iklan special untuk mereka.
Dulu pakcik main semborono sahaja iklan sampai tak kena
langsung sorang pun.. sebab kita tak nak tamak. Biar golongan kita fokus dan
dapat. Pakcik nak ceritakan cara buat iklan itu. Ayuh !!
agak agak tengok pakcik selfie kat depan stokis ini pakcik nak beli apa yer?
Tips 1 : Iklan itu menjurus kepada jenis dan masa yang
sesuai
-
Bagi pakcik, waktu pagi,, iklan yang digunakan
adalah lebih baik kepada iklan yang konsep #makluman #informasi sebab orang
yang pakcik sasar tu akan sibuk bekerja dan mereka nak cari informasi dan suka
kepada perkara yang simple sahaja. Posting yang meluah perasaan sesuai waktu
malam sebab mereka dan FREE and EASY nak baca. Jadi, #content yang kita tulis
tu akan dapat share yang tinggi kalai kena pada situasinya
-
Pages dah menjadi kurang relevan bagi pakcik dan
pakcik lebih suka bahagian wall profile sebab mereka masih boleh tengok posting
kita sebab mereka boleh #follow kita. Kalau mereka #seeFIRST lagi la senang nak
dapat share dan mereka akan dapat tengok posting kita.
-
Jadi, sekarang.. kalau orang SEE FIRST kita akan
lebih mudah dan nak bagi orang see first itu adalah orang yang setia dengan
kita. Jadi, kita boleh tawarkan mereka something yang dah see first kita. (JOM
see first pakcik)
Tips 2 : Membina Trust dan Comfort serta KeSetiaan dari follower
-
Memang tak dinafikan, nak raih kepercayaan
follower memang sedikit ambil masa kerana mereka akan sentiasa dideahkan dengan
perkara yang proven. Kalau iklan kita asyik iklan letak gambar 24 jam, memang orang rasa percaya. Namun, mereka tak
akan percaya kita Berjaya dan serius kalau aktiviti jual beli kita tak
tunjukkan. Segala moment aktiviti adalah gambaran sebenarnya yang menjadi bukti
kegigihan kita melakukan perniagaan. Namun, jika malu dan segan untuk berbuat
demikian, follower tak dapat mengenali anda dan mereka akan start untuk
UNFOLLOW kita dari muka buku mereka. Nak berniaga kalau malu, memang tak boleh
kemana mana kak. Duit pun malu nak dating kat kita
-
-
Membina kepercayaan juga melalui segala posting
kita. Kalau posting kita asyik negative dan sibuk campurkan hal politik dan
hal membawang, makanya follower juga
akan lari melainkan posting kita ada memasukkan unsur keinsafan ataupun unsur “moral
of the story” dalam posting itu. Contoh kita buat posting tentang serangan
pengganas di new Zealand dan ia menunjukkan kita peka pada isu semasa dan kita
beri ulasan dan mintak doa agar seluruh Ummat Islam di sana dilindungi. Dari situ,
follower akan start anggap kita peka dan prihatin kat persekitaran dan bukan
hanya nak untung dengan menjual sahaja.
TIPS 3 : Klasify iklan itu jenis
apa? Teaser, Hard sell atau softsell
-
Pakcik percaya, waktu mempengaruhi orang untuk
buat tindakan. Kalau minggu gaji adalah minggu paling sesuai untuk iklan
hardsell dan waktu itu mereka ada kuasa membeli, namun waktu tengah sesak iaitu
sebelum gaji, iklan untuk mencari agen adalah sangat sangat penting dan iklan
soft sell yang mana lebih kepada story telling akan menjadikan orang yang
membaca sedar diri dan seterusnya mendaftar agen dengan kita. Pakcik suka juga
untuk memberitahu setiap iklanyang kita buat perlu ada emosi dan CALL TO
ACTION.
Kalau iklan yang ayat skima dan tak berbau emosi langsung akan beri
impak kepada orang untuk tak meneruskan bacaan. Kalau dia share bermaksud iklan
tu ada manfaat kepada dia. CTA juga penting setiap iklan. CTA tu dengan berikan
number fone sudah memadai untuk mereka hubungi kita. Bayangkan kalau iklan yang
cantic dibuat dan emosi plak tu, part terakhir taka da CTA, dia nak cari kita
kan mana. Customer atau prospek ini seumpama anak kecil yang ingin di manja dan
dibelai. Semua nak disuapkan didepan mata kita. CTA tu adalah part yang paling
penting supaya kita buat connection dengan mereka.
Pakcik buat iklan pun
melalui pengalaman pakcik dan alhamdulillah.. kini pakcik belajar untuk buat
iklan yang lebih memberansangkan. Ohh ya.. penggunakan teaser juga sangat
penting untuk buat orang suspen dan pastikan memang suspen. Kalau gempak je
lebih.. bile launching ala ala krik krik.. next.. follower tak akan percaya
anda lagi..
Oklah u olz, pakcik nak sambung makan. Menjadi jadi lah plak
pakcik menulis nie. Seronok dan jadi gian plak. Selamat membaca dan kalau
korang nak daftar ahli.. ini link untuk anda yer..
DAFTAR MEMBERSHIP TUPPERWARE UNTUK ANDA YANG NAK CARI SIDE
INCOME
πΈπΈπΈπΈπΈπΈπΈπΈπΈπΈπΈπΈπΈ
Pakcik buka peluang DAFTAR KEAHLIAN untuk hari ini SAHAJA
dengan special GIFT
- MAC 2019 -
.
Apa yang anda dapat ??
π±π±π±π±π±π±π±π±π±
1. Kad diskaun 25% diskaun semua item dalam katalog
2. Kit beg yang ada 3 item Tupperware
3. Peluang berada dalam Group circle untuk belajar strategi
berniaga dan coaching direct dengan pakcik @ syamputra razali
.
Tunggu apa lagi ?
.
#tupperwaremalaysia
#pakciktupperware
#syamputrarazali
#tupperwarebrandsmalaysia
#ExtendAHand
.
sangat sangat mudah sebenarnya niaga tupperware ini.. pakcik dah niaga sejak tahun 2010 dan pakcik syukur dah tahu formula dan selok belok berniaga dengan betul dan pakcik all out dengan kehidupan yang sempurna dan gembira.
No comments:
Post a Comment