IKLAN

IKLAN TEXT

sudikan click untuk kekayaan saya

Team Power

Team Power
Team Power Tupperware
TUPPERWARE TEAM POWER

Jom sertai TEAM POWER untuk JANA PENDAPATAN dengan Business Tupperware. Buat Duit Tanpa Modal. Salah satu cara Bisnes Internet Paling Mudah Saya sedia membantu from zero to hero !! Call & Whats app 012-3993947 (Syamputra Razali) FB : Syamputra Razali Pakcik Tupperware Tupperware Malaysia; Syamputra Razali Tupperware; 2024; Nano Nature Water Filtration System; Tupperware Malaysia Katalog; Tupperware Catalogue;Tupperware Malaysia; Tupperware Katalog 2024

Tuesday, May 21, 2019

Cara nak niaga ONLINE di media sosial

Asalnya, pakcik ni seorang pemalu. Pakcik jenis yang suka bersendiri dan tak ramai kawan. Introvert memang macam tu la kan.. Tapi lepas kaji punya kaji, terpaksa la jugak aktifkan social media ni. Sebab zaman sekarang ni adalah zaman influencer.

.
Orang membeli daripada orang yang mereka percaya di media sosial. Cepat betul zaman berubah. Ada pro n kon dia. Pro dia, makin senang la sesiapa saja nak jual online. Tak payah nak modal besar walaupun bersaing dengan big big company.

.
Kon dia, ianya tak scalable dan memakan masa jugak. Automation boleh membantu tapi saya test, conversion rate personal (jika pandai) lebih tinggi daripada bot.

.
Zaman sekarang, siapa yang menguasai social media, dia lah pemenang. Videocam dan phone cam yang baik dah jadi satu investment. Skill editing juga jadi satu skill yang bernilai tinggi.

.
Di dalam organisasi pakcik, pakcik dah start nak bayar gaji untuk orang yang kerjanya update social media je. Tak pelik dah sekarang. Dulu agak pelik la jugak.

.
Suka atau tidak, kena aktifkan social media. Malu ke tak malu, kena aktifkan social media. Nak privasi? Bersedia lah untuk belanja besar bayar paid ads, agensi. Itu pun belum tentu dapat kesan sama macam apa yang kita harapkan.

Pakcik memang tak leh malu lagi. Kalau pakcik malu.. siapa yang rugi. Pakcik tak nak dudu dalam kehidupan yang susah lagi. ENOUGH.. cukup lah merasa susah..

Itu sebab pakcik begitu muka tak malu dan nampak mesra tak bertempat..




Pengorbanan seorang usahawan ni bukan kecik. Jadi kalau kita dari makan gaji dan menggatal nak jadi usahawan, kena tau at least ada 3 benda UTAMA yang perlu dikorbankan bila kita melangkah masuk ke dunia keusahawanan.

.
1. 9am - 5pm 5 hari seminggu kepada 6am - 12am 7 hari seminggu. Orang bisnes yang berjaya rata2 kerja 18 jam sehari, 7 hari seminggu tak kira dimana dia berada. Mana ada orang bisnes berjaya kerja ikut office hours dekat ofis. Sanggupkah kita korbankan working hours kita yang selesa 8 jam sehari duduk ofis tu?

.
2. Kawan dan keluarga. Dah jadi kebiasaan orang bisnes berjaya, kena korbankan kawan2 melepak, tolak pelawaan kawan, dan bersendirian. Lebih hardcore lagi kena korbankan masa dengan keluarga, nak mingle2 dengan sepupu sepapat ipar duai, kalau ada pun musim raya je. Kalau kita tak sanggup korbankan, lupakan je buat bisnes.

.
3. Percutian indah. Ia memang susah nak wujud dalam diri usahawan berjaya. Biasanya, kita kena korbankan percutian sambil2 tu kena buat kerja, buka laptop, buka whatsapp, skype, semua benda kena handle jugak walaupun kita upload kat instagram macam2 tempat kita pergi. Padahal waktu bergambar tu je kita tak kerja. Waktu lain kita gigih buat kerja.

.
Ada banyak lagi pengorbanan kena buat sebagai usahawan yang nak berjaya. Tak ada pengorbanan, tiada kejayaan akan datang.

Menjual di Internet ni ada banyak kelebihan. Tapi kena faham jugak, tak semua barang dan bisnes yang kita boleh close jualan terus kat Internet buat masa sekarang. Di Malaysia, majoriti masih belum sedia lagi untuk terus bank-in untuk membeli sesetengah barang di Internet..

.
Antara barang-barang tu macam..

.
1. Rumah. Belum boleh lagi orang beli rumah secara online tanpa perlu tengok rumah, dan main bank in je RM 300,000 kat akaun agent mahupun developer.

.
2. Kereta. Kereta pun orang nak test drive dulu, test duduk dulu, test buka bonet dulu, baru terbit rasa nak beli kereta tu. Kalau ada orang transfer online beli kereta, majoritinya kereta 2nd hand yang dah dicek puspakom. Tapi di US, TESLA selamba je jual online kereta2 dia.

.
3. Ubat terkawal. Regulator di Malaysia dan banyak negara didunia, tidak membenarkan ubat terkawal dibeli tanpa mendapat prescription daripada Doktor yang layak. Kalau ada yang berjual beli, tu biasanya illegal atau black market la.

.
4. Lukisan mewah. Ada sesetengah lukisan yang berharga lebih RM 10,000, walaupun pembeli mampu saja beli online tapi mereka masih belum bersedia lagi untuk membeli secara online tanpa melihat, menyemak, lukisan tersebut.

.
5. Service istimewa. Banyak servis2 istimewa macam coaching, facial treatment, hair treatment, dan lain2 lagi belum bersedia untuk dijual dan terima bayaran secara online tanpa perlu berjumpa.

.
Ada banyak lagi sebenarnya yang belum bersedia dijual secara online 100% di Malaysia ni. Tapi kalau kita boleh mengubah semua itu sepertimana Grab mengubah industri prebet sapu, kita boleh menjadi pioneer dan menguasai pasaran.

"KENAPA PELANGGAN SENYAP BILA TAHU HARGA?"

Haaa...ramai sekarang ni isu dia macam ni. Bila PM je terus tanya harga. Kemudian kita bagilah harga, dia terus senyap. Paling sakit hati bagi bluetick je..

.
Sebab tu, anda perlu tahu dulu pantang larang nak buat sales ni. Rugilah dah buat marketing tapi bila pelanggan tanya tentang produk atau servis anda tak boleh nak close. Mana nak dapat duit kalau tak ada sales. Betul?

.
Jom hadam elok-elok 7 PANTANG LARANG DALAM SALES ..

1/ TERUS BAGI HARGA
Yer, memang ramai orang PM anda terus minta harga walaupun anda dah tulis harga pada iklan. Tapi elakkan bagi harga terus. Bila nak buat sales ni, kita perlu bina hubungan dulu. At least minta nama dan no telefon. Supaya tahu panggilan yang sesuai dan senang follow up nanti. Dan tanya apa masalah yang dia hadapi sekarang untuk pastikan dia tak salah beli produk.

.
2/ BANYAK CAKAP
Ramai ingat nak buat sales kena paling banyak bercakap sebab nak terangkan manfaat produk. Tidak sebenarnya. Pada awalnya kita biar bakal pelanggan kita syok bercerita dulu. Dan kita pun lebih mudah faham dengan masalah dia. Tiba masa untuk kita cakap, cakaplah. Itulah waktu closing paling berkesan.

.
3/ GELOJOH MENJUAL
Gelojoh sangat. Kena sabar. Selling ni adalah proses. Tak boleh jadi sekelip mata. So, apa-apa jadi pun ikut proses step by step. Elakkan terus tanya nak berapa atau paksa dia untuk beli. Kita pun tak suka orang paksa kita beli kan.

.
4/ SANGKA BURUK
Sangka buruk pada pelanggan. Belum apa-apa lagi anda dah fikir dia ni tak mampu untuk beli produk kita. Buang pemikiran macam ni. Kadang-kadang orang hanya nak tanya itulah yang beli banyak.

.
5/ TAK TANYA SOALAN
Sentiasa tanya soalan. Manusia lebih tertarik dengan orang bertanyakan soalan. Bila kita tanya soalan, orang rasa kita care pasal diorang. Faham ke faham ni? Tanya soalan berkaitan solusi yang anda tawarkan ya.

.
6/ SENTIASA BETUL
Tak boleh sentiasa betul. Walaupun pelanggan mengadu nasib ke apa ke, kita angguk atau mengiyakan saja. Elakkan melawan pandangan bakal pelanggan tu. Walaupun salah statement dia, kita setuju dahulu kemudian perlahan-lahan baru betulkan semula.

.
7/ BAHASA SUSAH FAHAM
Guna bahasa yang bakal pelanggan mudah faham. Elakkan guna bahasa saintifik. Ceritakan yang lebih mudah. Jangan anggap semua bakal pelanggan jenis mudah faham

——-

Raya pun nak dekat.. teringat kisah raya pakcik masa kecik kecik

Nampak Kelibat Budak Nak Beraya
—> Terus cepat cepat tutup pintu.
.
Dulu, zaman budak budak.. raya lah saat paling meriah dalam hidup. Menunggu nak raya bagaikan membilang nasi dalam pinggan. “Bila nak raya.. bila nak raya”
.
Selalunya kalau puasa hari pertama dah rasa bahangnya. Bukan apa.. pakcik dulu nak round kat area rumah orang kaya kaya dan konon konon nak beraya. Kalau dapat 50sen dah kira banyak gile dan selalu dapat 10sen atau 20 sen jer. Walaupun ada rumah yang nampak dari jauh kami atau kedengaran suara “assalammualaikum”.. terus orang tu tutup pintu.. tapi sebab jiwa memang happy.. no heart feeling pun.
.
Bila dah bergelar pakcik nie. Baru pakcik faham. Ada dikalangan kita memang tak mampu nak bagi duit kat budak yang datang beraya. Maklumlah.. ekonomi kan tak mengizinkan. Orang makan gaji palinh kesian.. gaji naik 10% dan harga barang naik 20%. Umpama tak ada beza.
.
Untuk yang suami isteri bekerja boleh lah hidup senang sikit. Kalau dia sorang sorang keje.. isteri kat umah suri rumah. Anak plak ada lah 2-3-4 orang. Tak kan tergamak nak biar perasaan anak tu terbiar je.

Pakcik masih ingat lagi zaman budak budak dulu.. sebab nak jimat, mak pakcik jahit baju raya kami semua anak beranak. Beli kain ela yang paling murah.. ibarat kain reject.. pastu mak belajar buat menggunakan baju sedia ada. Dia terap san dia gunting dan dia jahit tangan je. Tak ada mesin jahit pun. Pakcik punya baju.. mak tak tahu nak buat yang cekak musang. Jadi, macam baju pompuan ala ala melayu telok belanga (ala johor). Itu pun pakcik dah kira syukur.
.
Bayangkan 8 orang anak.  5 pompuan dan 3 laki laki. Semua berderet plak tu. Jadi, pakcik tak pernah bersunyut sebab mungkin masa tu pakcik dah rasa cukup syukur bila ada baju baru. Mak selalu cakap “cuba tengok orang somalia tu.. nak makan pun susah.. inilan pula nak ada baju”.. itu yang membuatkan pakcik redha je..

Ayah pengawal keselamatan dan mak suri rumah. Memang kehidupan memang bersederhana. Tapi mak pakcik kalau bulan puasa nie dia memang sedaya upaya cari duit tepi. Caranya adalah dengan ambil upah jahit tulang belot dengan RM4.00 je sehelai baju yang makan masa berejam jugak lah sampai mata jadi rabun. Tailor yang bagi tu memang setiap kali raya je.. memang rumah dia ada je perabot baru lah.. pagar baru lah.. sebab kenyang hasil niaga baju tu.
.
Bila teringat bulan puasa pertama ini, hati pakcik jadi sebak dan sedih.. mengenangkan kami adek beradik dulu hidup serba adanya..

Dan pakcik nak membantu orang yang senasib dengan mak pakcik.. untuk start belajar niaga.. pakcik ajak tolong ajar sampai pandai jual barang. Asalkan ada keinginan yang kuat.

Pakcik menyeru kepada anda yang ada orang yang perlu bantuan.. pakcik sedia menghulurkan bantuan (bukan duit) tetapi kayu pancing dan mata kail supaya pandai mengail ikan sendiri.
.
Jom tag sapa sapa yang ada keinginan untuk ada duit tepi.. jom ubah hidup dari terus meminta minta. Hutang sana hutang sini.. tak akan boleh menyelesaikan masalah pun. Ubah hidup dengan gunakan pancaindera yang anda ada.
.
Ingat matlamat niaga adalah untuk keluarga tersayang.. ubah hidup mereka untuk jadi mak dan ayah yang terbaik .

Pakcik buka peluang untuk sertai team Pakcik Tupperware iaitu team power untuk terus belajar san mencipta kejayaan.

Pakcik sendiri bermula dari bawah dan pakcik nak anda juga tahu apa yang pakcik dapat sekarang. Syukur alhamdulillah..
.
Click sini sekarang ya..

#PELUANG KEEMASAN !!!
.
Jadi dan sertai Family Tupperware TEAM POWER dan anda akan memiliki sesuatu istimewa ini !!
.
Pakcik tak nak umpan HADIAH yang besar besar untuk ajak masuk jadi ahli. Sebab pakcik tahu. Orang yang #lapar hadiah memang jangka hayat dia tak boleh bertahan sangat. Maaf, itu ikut pengalaman pakcik.
.
Jadi, pakcik menyeru anda yang nak belajar buat duit dengan niaga Tupperware .. terus daftar keahlian dengan #TEAMPOWER
.
Apa yang anda akan dapat bila masuk jadi ahli selain dari Kit beg RM73.50
.
Pakcik sajikan anda #EXTRAVALUE
.
#1. Sharing Tips dan Teknik Niaga
#2. Info secara harian
#3. Strategi dan group support yang sentiasa beri semangat dalam satu pasukan.
.
Pakcik faham.. ramai yang
- tak ada modal
- tak pandai cakap
- tak tahu nak promote
.
Semuanya akan pakcik bimbing secara #ONLINE dalam group whats app. asalkan korang nak sahaja. kalau hati kata nak.. semua boleh jadi.
.
Ini link boleh click terus ke whats app pakcik yer.. #daftar terus ahli yer..
.
—> www.wasap.my/60123993947/Nak+Join+Ahli+Tupperware+Pakcik

—> www.wasap.my/60123993947/Nak+Join+Ahli+Tupperware+Pakcik

—> www.wasap.my/60123993947/Nak+Join+Ahli+Tupperware+Pakcik

#tupperwaremalaysia
#syamputrarazali
#daftarahlitupperware
#pakciktupperware
#tupperwareteampower









No comments:

Post a Comment

IKLAN TENGAH